top of page

הורדת דירוג האשראי של ישראל - סיבה לדאגה או סתם פאניקה?

Updated: Mar 17

ביום שישי האחרון - 14.4.2023, שינתה סוכנות דירוג האשראי העולמית "מודיס" (moody's)

את תחזית הדירוג של ממשלת ישראל מחיובית - ליציבה.


מה זה אומר? ואיך המידע ישפיע עלינו ועל מדינת ישראל?

במאמר הבא ננסה לשפוך אור על הדיווח של מודיס בנוגע לדירוג האשראי של ישראל

ולקבל את המידע בצורה ברורה ככל הניתן.


עיקרי הדברים:

  • מודיס שינתה את תחזית הדירוג של ממשלת ישראל מחיובית - ליציבה, אבל לא את הדירוג עצמו עדיין. (זה בעצם כרטיס צהוב, נורת אזהרה) הפחתת דירוג האשראי משמעותה התייקרות של החזרי הריבית על ההון שלווה המדינה.

  • הסיבה לשינוי טמונה בהידרדרות בממשל בישראל עקב האירועים האחרונים סביב הצעת הממשלה לשינוי מערכת המשפט במדינה - אם הממשלה תשנה את אופן בחירת השופטים, קיים סיכון למתיחות פוליטית וחברתית נוספת מה שיעמיק את חוסר הוודאות הכלכלית במדינה.

  • אם יושג פתרון למצב בצורה מוסדרת ולא פזיזה - המגמה הכלכלית החיובית של ישראל והדירוג שלה ישאר על כנו.

  • בתרחיש הבסיס שלה, מודיס צופה שהצמיחה הכלכלית החזקה של ישראל ושיפור החוסן הפיסקאלי יימשכו מאחר ולאורך השנים, למרות זעזועים כלכליים וגיאופוליטיים רבים שמדינה ישראל חוותה כלכלת ישראל צמחה במהירות בין היתר הודות לתעשיית ההייטק החזקה שלה.

"כלכלת ישראל צמחה בקצב מהיר במהלך השנים האחרונות, בממוצע של 4.1% בעשור עד 2022, בסיוע במידה חשובה של תעשיות ההייטק התחרותיות בעולם והמגוונות יותר ויותר. בנק ישראל מעריך את פוטנציאל הצמיחה של המשק בקרוב ל-4%, טוב יותר מזה של רוב מדינות ה-OECD האחרות".

מהי סוכנות הדירוג "moody's"?

מודיס היא אחת משתי סוכנויות דירוג האשראי המוכרות ומהימנות בעולם שמבצעת הערכה של כושר האשראי של עסקים, ממשלות וגופים אחרים.

למעשה, תפקידה הוא לנתח נתונים פיננסיים ולספק למשקיעים הערכה לגבי מידת הסבירות שלווה (מדינה או חברה) יעמדו או לא יעמדו בהתחייבויות החוב שלהם.

חשוב להבהיר, למודיס אין שום אינטרס, יתרה מכך - מדובר בגוף ניטרלי שעצם הצדקת הקיום שלו תלויה בראש ובראשונה ביכולת שלו לספק מידע אמין שיעזור למשיקיעים לקבל את ההחלטה האידיאלית בנוגע להשקעות שלהם.


לפני שתמשיכו לקרוא, אם אתם לא בטוחים שאתם יודעים מה זה בכלל דירוג אשראי - לחצו כאן



מה עומד מאחורי שינוי התחזית מחיובית ליציבה?

כתוצאה מהאירועים האחרונים סביב תוכניות הממשלה לבצע רפורמה במערכת המשפט, מודיס מאמינה כי החוזק המוסדי והממשלתי של ישראל הולך ונחלש, מה שמנמיך את מגמות האשראי החיוביות שזוהו בעבר.


למעשה, תוכן הרפורמה ואופן ביצועה הפזיז הבליטו כמה חולשות עיקריות במוסדות בישראל -


שיטת הממשל בישראל מורכבת משלוש רשויות: שופטת (בתי המשפט), מחוקקת (הכנסת) מבצעת (ממשלה באמצעות משרדיה השונים).

אמנם יש את הכנסת ואת הממשלה. אבל מאחר ולא ניתן להקים ממשלה בלי רוב בכנסת ואין הפרדה אמיתית בין הרשות המבצעת למחוקקת- אלה לא באמת שתי רשויות,


מודיס מזהה את הנתון הזה כאחת מהבעיות שיש במבנה של שיטת הממשל בישראל ולכן אם הרפורמה המשפטית תתממש - גם בתי המשפט יתמזגו לתוך המבנה ומה שישאר זו רשות אחת בלבד - בהגדרה אובייקטיבית - זו שיטת ממשל דיקטטורית.


התייחסות מודיס לתוכן הרפורמה:

  • ישראלים רבים רוצים שיהיו שינויים במערכת המשפט, כמו קיצור הליכים בבית המשפט ובית משפט עליון מגוון יותר אך ההצעות הראשוניות של הממשלה אינן מתייחסות ביעילות לחששות אלה והשינויים המוצעים הם רחבי טווח.

  • הממשלה ניסתה "לדחוף" את השינויים הללו דרך הקואליציה מבלי להגיע להסכמה רחבה, מה שמראה על היחלשות המוסדות וירידה ביכולת החיזוי של המוסדות המבצעים והמחוקקים במדינה.

  • המהירות והדרך פוגעות בתוצאות שהממשלה ניסתה להשיג והקיטוב שנוצר כתוצאה מכך עלול לערער את יעילות המדיניות ואת החוזק הכלכלי בטווח הבינוני.


בשורה התחתונה - מודיס עדיין לא עשתה כלום והיא מאשרת את הדירוג הנוכחי - ללא שינוי A1, למה?

  • עוד בטרם המחאות, הצמיחה צפויה בדרך כלל להאט, לאור הסביבה הגלובלית המתונה יותר וההידוק המוניטרי המשמעותי.

  • ריבית בנק ישראל עומדת כעת על 4.5% בהשוואה ל-0.1% במרץ 2022. בתרחיש הבסיס שלה צופה מודיס שצמיחה של התמ"ג הריאלי תיאט לסביבות 2.6% השנה, לפני שתואץ שוב לסביבות 3.5% ב-2024.

  • אירועים אקטואליים מהווים סיכונים משמעותיים לתחזית לכלכלת ישראל,

  • עד כה אין אינדיקציה ליציאות הון מהותיות או בדיקה מחודשת של השקעות מחו"ל בחברות היי-טק ישראליות.

  • לישראל יש גורמים מבניים חזקים התומכים בפוטנציאל הצמיחה שלה כמו גידול מהיר באוכלוסייה, יכולות יצוא היי-טק חזקות, ביקוש הולך וגובר ליצוא ביטחוני והגדלת הפוטנציאל ממשאבי הגז הטבעי.

  • הממשלה הקודמת הציגה רפורמות מבניות חיוביות לאשראי, שצפויות להישמר ולתמוך בצמיחה לטווח ארוך יותר.

  • המדדים הפיסקאליים והחוב של ישראל השתפרו במהירות מאז הזעזוע הזמני שנגרם על ידי מגיפת הקורונה, כאשר יחס החוב הציבורי לתוצר ירד ב-10 נקודות אחוז מהתמ"ג תוך שנתיים ל-60.7% מהתמ"ג ב-2022.

  • הממשלה רשמה בשנה שעברה עודף תקציבי של כ-0.6% מהתמ"ג, והממשלה החדשה הציגה תקציב נבון לשנים 2023-2024 המכוון לגירעון תקציבי של קצת מתחת ל-1% מהתמ"ג לשנתיים.

  • גם בהנחות גירעון גבוהות במעט, צפויה השנה ובהמשך ירידה נוספת ביחס החוב הציבורי לקראת 55% מהתמ"ג.

"ההחלטה לאשר את דירוג A1 משקפת את פוטנציאל הצמיחה החזק ביותר של ישראל ואת העמידות המוכחת בפני זעזועים כלכליים וגיאופוליטיים חוזרים ונשנים לאורך שנים רבות, כמו גם את המדדים הפיסקאליים והחוב המשתפרים של הממשלה".

סיכונים נוספים שחשוב להתייחס אליהם:

מודיס מסבירה בצורה פשוטה שקיימים סיכונים חברתיים וזאת בשל אתגרים דמוגרפיים ושיעורי השתתפות לא אחידים בשוק העבודה.

בישראל יש פערי מיומנות ופריון גדולים בין קבוצות האוכלוסייה השונות שלה, עם שיעורי השתתפות בעבודה נמוכים במיוחד של גברים ונשים ערביות חרדיות.

חלקם של החרדים באוכלוסייה צפוי לגדול מ-10% כיום ליותר משליש עד שנת 2065, מה שעשוי להרחיב עוד יותר את פער המיומנויות.

הבדלים אלו מובילים לאי-שוויון מובהק בהכנסה, ובשילוב עם הבדלים בנגישות לשירותי בריאות ושירותים בסיסיים אחרים, גורמים לסיכונים חברתיים ולעיתים להתפרצות של מתחים בחברה הישראלית.


"ב-11 באפריל 2023 נקראה ועדת דירוג לדון בדירוג ממשלת ישראל. הנקודות העיקריות שעלו במהלך הדיון היו: היסודות הכלכליים של המנפיק, לרבות עוצמתה הכלכלית, לא השתנו מהותית. מוסדות המנפיק וחוזק הממשל, ירדו באופן מהותי. החוסן הפיסקאלי או הפיננסי של המנפיק, לרבות פרופיל החוב שלו, לא השתנה מהותית. הרגישות של המנפיק לסיכוני אירועים לא השתנתה מהותית".


לסיכום,

מודיס שינתה את התחזית של ישראל מחיובי ליציב.

מה שאומר שיש פוטנציאל דירוג מוגבל בטווח הקרוב.

אם ישראל תוכל לפתור את המתיחות הנוכחית ולשמור על פוטנציאל הצמיחה החזק שלה ומגמות פיסקאליות וחוב חיוביות - יש פוטנציאל שהתחזית תחזור לחיובית והדירוג ישודרג.

מצד שני, אם המתיחות הנוכחית תהפוך למשבר ממושך עם השפעה שלילית על הכלכלה, או אם תהיה הסלמה רצינית של המתיחות הגיאופוליטית, הדירוג של ישראל עלול לרדת.



כאשר קיים חוסר ודאות משקיעים חוששים ובסופו של דבר חשש אינו מטיב עם הכלכלה.

בדו"ח שלה, מודיס למעשה כתבה את "המתכון המנצח" בשביל לשמור על הצלחתה של מדינת ישראל ובשביל לצאת מהמצב הנוכחי.

אם הממשלה תיישם את ההמלצות של מודיס, ותגיע להסכמות בצורה מוסדרת ושקטה תהיה לנו ודאות, שקט והכלכלה תמשיך להיות חזקה ואיתנה. מצ"ב המסמך המקורי מהאתר של מודיס בתרגום לעברית.

מודיס - עברית
.pdf
Download PDF • 675KB

כמו כן מצורף קישור לדו"ח המלא באתר של מודיס - לחצו כאן


הרי לכם המידע מוזמנים לשפוט בעצמכם.

וזכרו - ידע הוא כוח.


__________________________________________________________________________________


הניתוחים וההערכות הן בגדר דעות בלבד. אין לראות בכתוב המלצה, תחליף לשיקול דעת עצמאי או הזמנה לבצע השקעות ו/או פעולות כלשהן. המידע המוצג הינו להעשרה בלבד ואינו תחליף לייעוץ. יש לקחת בחשבון את הסיכונים הטמונים בהשקעות בני״ע. אנו לא אחראים להפסדים כספיים שעשויים להיגרם לאדם הפועל על דעת עצמו בעקבות הכתבה.

94 views0 comments
bottom of page