top of page

השקעה בנאסד"ק - מסוכן או בכלל לא מובן?

Updated: Jan 19

מהו מדד ה נסד"ק 100?


מדד נאסד"ק 100 הוא אוסף של 100 החברות הגדולות והנסחרות ביותר הנסחרות בבורסת נאסד"ק. המדד כולל חברות מתעשיות מגוונות כמו ייצור, טכנולוגיה, בריאות ועוד. המדד אינו כולל חברות מהמגזר הפיננסי, כמו בנקים מסחריים ובנקים להשקעות.


בניגוד למדד התעשייה של דאו ג'ונס או מדד S&P 500, מדד נאסד"ק 100 מוטה ברובו כלפי מניות טכנולוגיה, מה שהופך אותו למדד פופולרי למעקב אחר הביצועים של מגזר הטכנולוגיה.



מדד ה נסד"ק 100


מתי נוסד מדד נאסד"ק 100?


ה-National Associate of Securities Dealers (NASD) החל את מדד NASDAQ-100 בשנת 1985, יחד עם NASDAQ Financial-100, המתמקד בחברות פיננסיות בלבד, וזו הסיבה שמדד NASDAQ-100 אינו כולל אף חברות מתחום הפיננסים והבנקאות.


מדד נאסד"ק 100 ו-S&P 500 הם שניים ממדדי המניות המוזכרים או המצוטטים ביותר בארה"ב. עם חלוקה משמעותית לתעשיות המניעות את כלכלת המאה ה-21 כמו טכנולוגיה, שירותי צרכנות ושירותי בריאות, ה- Nasdaq-100 גבר על ה-S&P 500 בפער גדול בין ה-31 בדצמבר 2007 ל-30 בספטמבר 2023.


איך להשקיע במדד הנסד"ק

ממוצע התשואה השנתית של מדד הנסד"ק 100 מ-1985 ועד 2023 הוא 13.86%. המשמעות היא, שאם היית משקיעים 100 ש"ח בכל חודש עד 2023 היו לכם כ 1,260,000 ש"ח בסוף 2023. זאת בהנחה שלא משכתם את הכספים או את הרווחים.

מדובר בתשואה על השקעה של כ-13,800%!


איך להשקיע במדד הנסד"ק

אילו חברות נמצאות בנסד"ק 100?


המדד נאסד"ק 100 מורכב ממגוון רחב של חברות, בעיקר ממגזר הטכנולוגיה, אך כולל גם תעשיות כמו בריאות, שירותי צרכנים ועוד, לדוגמה:

טכנולוגיה: אפל, מיקרוסופט, פייסבוק, גוגל, נבידיאה.

שירותי צריכה: אמזון, טסלה, סטרבקס, קומקסט

בריאות: אמג'ן, גלעד לווינים, ורטקס

מוצרי צריכה: פפסי, קוסקו, היינץ, ד"ר פפר

תעשיה: גנרל אלקטריק, MMM, קטרפילר, האניוול, סימנס.





איך מדד הנסד"ק 100 מתעדכן?


מדד נאסד"ק 100מתעדכן מדי שנה והאיזון מחדש נכנס לתוקף לאחר סגירת המסחר ביום שישי השלישי של כל דצמבר.


שווי שוק: אין דרישה מפורשת לשווי שוק מינימלי עבור מדד נאסד"ק 100, אך בשל אופיו, החברות הנכללות הן בדרך כלל בין הגדולות במונחים של שווי שוק.

נזילות: חברות צריכות לעמוד בנפח יומי ממוצע של 200,000 מניות.

תקופה רישום: חברות חייבות להיות רשומות בלעדית ב-נסד"ק למשך שנתיים לפחות.קריטריונים

מיקום: ניתן לכלול גם חברות אמריקאיות וגם חברות בינלאומיות, בתנאי שהן רשומות בנאסד"ק.

דיווחים: חברות חייבות לעמוד בתקני הדיווח של רשות ניירות ערך (SEC) של ארה"ב.


האם הנסד"ק 100 מסוכן כמו שכולם טוענים?


מדד נאסד"ק 100 נתפס לרוב כמסוכן יותר ממדדים מגוונים יותר בשל הריכוזיות הכבדה שלו במניות הטכנולוגיה, שעלולות להיות תנודתיות. עם זאת, סיכון זה מתמתן במידת מה על ידי נוכחותן של חברות גדולות ומבוססות במדד. אמנם זה נכון שהנסד"ק 100 יכול לחוות תנודות משמעותיות, אבל הוא גם מציע פוטנציאל לצמיחה משמעותית, במיוחד בתקופה שהטכנולוגיה צומחת ומתפתחת בקצב מהיר.


ביצועי נאסד"ק 100 מול ה S&P 500 - מה תעדיפו?


הנאסד"ק 100 השיג ביצועים גבוהים משמעותית מ-S&P 500 במהלך 10 השנים האחרונות, נאסד"ק 100 של 19.8% בממוצע שנתי בעוד ש ה S&P 500 סיפק תשואה ממוצעת של 12.5%


מדד הנסד"ק 100


התשואות של נאסד"ק 100 הן לא פחות ממרשימות, מכיוון שהפורטפוליו של נאסד"ק 100 מרוכז במניות טכנולוגיה כולל מניות FAANG, ביצועי המדד מונעים בעיקר על ידי מניות אלו. אם סקטור הטכנולוגיה יעבור משבר, התנודות בו יהיו עמוקות וכך גם ההפסדים כפי שנראה בעבר. במהלך התפוצצות בועת הדוט-קום ב-2002, נאסד"ק 100 ירד ב 38%, בעוד שהירידה ב-S&P 500 הייתה ב-23%.

לכן, התנודתיות בתשואות של הנאסד"ק 100 צפויה להיות גבוהה יותר בהשוואה ל-S&P 500. גם במשבר של 2008, הירידה במדד נאסד"ק 100 עמדה על 42%, בעוד שה-S&P 500 ירד ב 38%.


מדוע השקעה בנאסדק 100 בגיל צעיר תעשה לך רק טוב?


השקעה בנאסד"ק 100 בגיל צעיר יכולה להיות מועילה בשל כוחה של ההרכבה והפוטנציאל לצמיחה גבוהה ממניות טכנולוגיה. למשקיעים צעירים יש בדרך כלל אופק השקעה ארוך יותר, מה שמאפשר להם "להתעלם" מהתנודתיות ולהפיק תועלת ממסלול הצמיחה של חברות מובילות טכנולוגיה וחדשנות. עם הזמן, אפילו השקעות קטנות יכולות לגדול באופן משמעותי,


מהי ריבית דריבית?


ריבית דריבית היא כוח רב עוצמה שיכול לעזור לכם להגדיל את ההון שלכם לאורך זמן.

ריבית דריבית פירושה - כל זמן שהכסף נשאר מושקע ללא משיכות - תרוויחו ריבית על הריבית שלכם.

לכן, ככל שהכסף שלכם מושקע יותר זמן, כך הוא ירוויח יותר ריבית.


כלל הכפלת ההשקעות:


חוק 72 הוא דרך פשוטה להעריך את מספר השנים הנדרשות להכפלת השקעה בשיעור תשואה שנתי קבוע. על ידי חלוקת 72 בשיעור התשואה השנתי, המשקיעים יכולים לקבל הערכה גסה של כמה זמן ייקח עד שהשקעתם תכפיל את ערכם. כלל זה הוא כלי שימושי להבנת ההשפעה של שיעורי תשואה שונים על השקעות לאורך זמן. לדוגמה אם תשקיעו 100 ש"ח ותרוויחו תשואה שנתית ממוצעת של 10%, ההשקעה שלכם תוכפל בתוך כ-7.2 שנים. 72/10=7.2 שנים.


מדוע כדאי לבחור בקרן פנסיה את מסלול ה-נסד"ק 100?


קרן פנסיה היא מכשיר השקעה וחיסכון לא נזיל והיא תספק לכם הכנסה לאחר גיל פרישה.

גברים - 67, נשים - 64. קרנות פנסיה משקיעות בדרך כלל במגוון נכסים, כולל מניות, אג"ח, נדל"ן ומגוון מסלולים נוספים לבחירה.


ה-נסד"ק 100 הניב ביצועים טובים יותר מקרנות הפנסיה ב-10 השנים האחרונות והחזיר בממוצע 19.8% בשנה, לעומת מספרים נמוכים יותר במסלולים הקיימים, עבור קרנות הפנסיה. זה נובע ממספר גורמים, כולל העובדה שה-נסד"ק 100 הוא מדד משוקלל שווי שוק ומנוהל באופן פסיבי, בעוד שקרנות הפנסיה מנוהלות בדרך כלל באופן אקטיבי ויש להן עמלות גבוהות יותר. בחירה ב- נסד"ק 100 עבור חלק מקרן פנסיה יכולה להיות מהלך אסטרטגי לצמיחה ארוכת טווח. בהתחשב בהרכבו של טכנולוגיה בצמיחה גבוהה וחברות מונעות חדשנות, ה- נסד"ק 100 מציע פוטנציאל לתשואות גבוהות יותר בטווח הארוך בהשוואה להשקעות שמרניות יותר. עם זאת, חשוב לאזן זאת עם השקעות אחרות, יציבות יותר כדי להפחית את הסיכון והתנודות הגבוהות.


יתרונות השקעה בנסדק 100


פוטנציאל צמיחה גבוה: ה- נסד"ק 100 ידוע בריכוז גבוה של חברות טכנולוגיה וחדשנות, שלעתים קרובות יש להן פוטנציאל צמיחה גבוה יותר בהשוואה לשוק הרחב.

חשיפה לחברות טכנולוגיה מובילות: השקעה במדד זה מספקת חשיפה לכמה מחברות הטכנולוגיה המובילות והמשפיעות בעולם, כמו אפל, מיקרוסופט, אמזון, גוגל ופייסבוק (Meta Platforms).

גיוון: למרות שהוא במשקל יתר לטכנולוגיה, המדד כולל גם חברות ממגזרים שונים כמו ביוטכנולוגיה, קמעונאות ותעשייה, המציעות רמת גיוון בתוך המדד.

ביצועים היסטוריים חזקים: היסטורית, הנסד"ק 100 הראה ביצועים חזקים, ולעתים קרובות עלה על מדדים מרכזיים אחרים כמו S&P 500, במיוחד בתקופות של עלויות.

מיקוד חדשנות: המדד מהווה מוקד לחברות בחזית החדשנות, כולל מגזרים כמו ביוטכנולוגיה, אנרגיה מתחדשת ובינה מלאכותית, המציע למשקיעים חלק בהתקדמות הטכנולוגית העתידית.

הכרה גלובלית: ה- Nasdaq 100 הוא מדד מוכר בכל העולם, המושך עניין והשקעות מכל העולם, מה שיכול לתרום ליציבותו ולצמיחה שלו.


חסרונות השקעה בנסדק 100


ריכוזיות: ה- נסד"ק 100 הוא בעל משקל יתר לשירותי טכנולוגיה ותקשורת, מה שעלול להוביל לסיכון גבוה יותר בגלל היעדר פיזור מגזרי.

תנודתיות בשוק: מניות טכנולוגיה, השולטות במדד נאסד"ק 100, יכולות להיות תנודתיות יותר בהשוואה למניות במגזרים אחרים. זה יכול להוביל לתנודות גדולות יותר בערך ההשקעות.

חששות הערכת יתר: חברות טכנולוגיה, במיוחד חברות בעלות צמיחה גבוה, יכולות לפעמים להיות מוערכות מדי, מה שמוביל לחששות לגבי תיקוני מחירים ובועות שוק.

חשיפה בינלאומית מוגבלת: ה- נסד"ק 100 מורכב בעיקר מחברות מבוססות ארה"ב, המגבילות את החשיפה לשווקים הבינלאומיים ועלולה להחמיץ הזדמנויות השקעה גלובליות.

ייצוג חסר של חלק מהסקטורים: מגזרים מרכזיים כמו פיננסים, שירותים ואנרגיה הם מיוצגים בחסר או אינם נוכחים במדד

השפעת המדיניות הכלכלית של ארה"ב: בהיותו מוטה מאוד כלפי חברות אמריקאיות, ה- נסד"ק 100 רגיש יותר לשינויים במדיניות הכלכלית של ארה"ב, שיעורי הריבית ותנודות המטבע.

סיכוני תעשיית הטכנולוגיה: תעשיית הטכנולוגיה מתמודדת עם סיכונים ספציפיים כגון התיישנות מהירה, אתגרים רגולטוריים ותחרות אינטנסיבית, שעלולים להשפיע על ביצועי המדד.


מסקנה:


לסיכום, ה- נסד"ק 100 מציע הזדמנות השקעה ייחודית, במיוחד למי שמתעניין במגזרי הטכנולוגיה והחדשנות. למרות שהוא מגיע עם מערך סיכונים משלו, בעיקר בשל הריכוזיות שלו במניות הטכנולוגיה, הפוטנציאל לתשואות גבוהות הופך אותו לאופציה אטרקטיבית עבור משקיעים רבים, במיוחד צעירים עם אופק השקעה ארוך יותר. כמו בכל השקעה, חשוב ונכון להיוועץ עם בעל מקצוע ולהבין את יכולת הסיבולת וסובלנות לסיכונים, ורק אז לקבל החלטות.


*מובהר כי האמור אינו מהווה שיווק השקעות ו/או ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או תחליף לשיווק ובכפוף להוראות הדין והמתחשבים בנתונים ובצרכים הייחודיים של כל אדם.


410 views0 comments
bottom of page