top of page

ניהול תיקי השקעות - המדריך המלא והאמיתי! מעודכן 2024

Updated: Jan 20


ניהול תיקי השקעות - ניווט מהיר


בעולם שבו האפשרויות להשקעה והגישה למידע הפיננסי נמצאות ברמה גבוהה מתמיד, השקעה נבונה הפכה לחלק בלתי נפרד מניהול כלכלי אישי ותכנון פיננסי אפקטיבי. הכלכלה הגלובלית, עם כל התנודתיות והשינויים שבה, מציעה הזדמנויות רבות להשקעה שיכולה להניב תשואות גבוהות יותר לעומת פיקדונות בנקאיים וקרנות כספיות.


בעידן בו רמות האינפלציה והריביות בעולם גבוהות אנו נמצאים בנקודה שבעתיד הריביות עתידות לרדת, השקעה בשוק ההון נראית כאפשרות מעניינת יותר להגדלת הכסף. השקעה נכונה ומחשבתית מאפשרת לכם להגביר את הסיכויים להשיג תשואה גבוהה תוך ניהול סיכונים מושכל.


ניהול תיק השקעות - יסודות ראשוניים


א. איזה סוג משקיעים אתם?

לפני שנתחיל לחשוב על פתיחת תיק השקעות, חשוב להתמקד בהיכרות עם עצמכם כמשקיעים. שאלו את השאלות הבאות: איזה סוג משקיעים אנחנו? עד כמה אנו מוכנים לסבול סיכוi? מהן מטרות ההשקעה העתידיות שלנו? מענה כן ואמיתי לשאלות אלה יסייע לכם להבין עד כמה תרגישו בנוח עם תנודות שוק ההון ולזהות את האפשרויות המתאימות ביותר לצרכים שלכם.

תסנו לדמיין את זה כמו טיסה ארוכת שעות מת”א לארה”ב, מידי פעם אנו יכולים לחוות כיסי אוויר וטלטלות של המטוס, ב99% מהמקרים הטייס לא ינחת באמצע הדרך וימתין שהסערה תחלוף, הוא פשוט ימשיך ליעד הסופי המוגדר, בהשקעות, הסערות יגיעו מעת לעת, זה חלק מהעניין, פשוט תמתינו שהן יחלפו ואל תנסו לתזמן את השוק (לנחות באמצע הטיסה) ככה תשיגו את המטרות שלכם ותגיעו ליעד הסופי. פסיכולוגיית המשקיעים אל מול שוק המניות



ב. קביעת מטרות ואופק השקעה

צעד מרכזי וחשוב בניהול תיק השקעות הוא קביעת מטרות ויעדים. שאלו את עצמכם: מה נרצה להשיג באמצעות ההשקעות? חופש כלכלי? פרישה מוקדמת? הכנסה שוטפת? האם התכנון לבנות תיק השקעות לפנסיה, לרכוש נכס, או להשיג יעדים כלכליים אחרים? לאיזה פרק זמן נשקיע? תקופה קצרה, בינונית, או ארוכה טווח? הבנת מטרות אלה ישפיעו על רמת הסיכון והאסטרטגיה של בניית תיק ההשקעות שלכם. צרו קשר בפנייה ישירה לוואצאפ.


ג. גיוון ופיזור בניהול תיקי השקעות

גיוון הוא אסטרטגיה חשובה בניהול סיכונים בהשקעות. נסו לפזר את ההשקעות שלכם בין מגוון רחב של נכסים, כמו מניות, אג"ח, תעודות סל, ועוד. פיזור נכון יסייעו להגן על תיק ההשקעות שלך מפני תנודות חדות בשוק ההון. לימדו כיצד לגוון את תיק ההשקעות שלך.


ד. ניהול תיקים - הבנת רמת הסיכון




בניהול תיקי השקעות הבנה רמת הסיכון היא בסיס חשוב לצלחה לאורך זמן. כל השקעה כרוכה במידה מסוימת של סיכון, וחשוב לזהות עד כמה אנו מוכנים לסבול תנודות והפסדים פוטנציאליים. שיקולים אלה ישפיעו על סוגי ההשקעות שתבחרו ועל אופן פיזור התיק שלך. לדוגמה, אם השקעתם במדד ה S&P500 בתקופת הקורונה ספגתם ירידות של 30% בשווי הנכסים שלכם בתקופת זמן מאוד קצרה (חודש ימים) מצד שני ניתן לראות שהתאוששות הגיעה מהר מהצפוי ובתוך כשלושה חודשים חזרנו לאותה נקודה.



ה. בחירת פתרונות פיננסיים בפתיחת תיק השקעות

ההצלחה בניהול תיקי ההשקעות תלויה במוצרים הרלוונטיים ובמציאה הפתרון האופטימלאי עבורכם. הבחירה תלויה ברמת הסיכון שלכם ובמטרות ההשקעה. לדוגמה, משקיע צעיר עשוי לשים דגש על חשיפה גבוהה למניות בשנים הראשונות וזאת לצורך צבירת הון בשנים הראשונות, בעוד שמשקיע שקרוב לגיל הפרישה יתמקד ברמת סיכון נמוכה יותר. חשוב לשקול את פיזור ההשקעות בתוך התיק – כמה מהתיק יהיה מושקע במניות, אג"ח, קרנות נאמנות, ובאופן כללי - באמצעות אילו כלים פרקטיים תנהלו את התיק שלכם?

בהמשך נדון על הכלים בהרחבה.



פתיחת תיק השקעות - טיפים ואסטרטגיות

א. ניתוח והבנת השוק

  1. מעקב אחר מגמות השוק: חשוב להישאר מעודכנים במגמות והשינויים בשוק ההון בתידרות מאוזנת, נסו לצרוך את המידע במספר מקורות אמין ומצומצם, ניתוח דוחות של חברות וניתוח אירועי כלכליים עולמיים יעזרו בהבנת השוק. הטכנולוגיה של היום מאפשרת חשיפה למידע רב ובאיכות מאוד גבוהה, תחשבו מה היה צריך לעשות אדם ללא ניסיון מהותי שרצה להשקיע בשנות ה- 80, איפה הוא היה צורך את המידע? בעבר המידע היה פחות נגיש לציבור הרחב.

  2. למידה על נכסים ספציפיים: ידע זה כוח, לימדו על נכסים שונים כמו מניות, אג"ח, קרנות נאמנות, ועוד. הבנה בסיסית ראשונית תעזור לכם להבין את הסיכונים וההזדמנויות הכרוכים בכל נכס.

ב. ניתוח תיק ההשקעות

  1. בדיקה והערכה שוטפת: ערכו בדיקות קבועות של תיק ההשקעות שלכם - בצעו התאמות בהתאם לשינויים בצרכים ובמטרות.

  2. התאמה לשינויים: הישארו גמישים במחשבה ותהיו מוכנים לשנות אסטרטגיות בהתאם לשינויים במצבכם האישי, בשינויים בשוק ההון, או בכלכלה הגלובלית - נסו להימנע מפעולות מרובות.

ג. פיזור וגיוון נכון

  1. פיזור גאוגרפי: לצורך הקטנת תנודות התיק שלכם תפזרו את ההשקעות בשווקים שונים ברחבי העולם.

ניהול תיק השקעות - פיזור גיאוגרפי

  1. גיוון בסוגי נכסים: תפזרו את ההשקעות בין סוגי נכסים שונים כמו מניות, אג"ח, נדל"ן, מט"ח וקריפטו, תוך שמירה על האיזון שמתאים לרמת הסיכון שלכם ותוך התייעצות עם סמכות מקצועית.

ד. ניהול הפחד בתיק השקעות

  1. הקפדה על רמת סיכון נוחה: תקבעו מדיניות השקעה שנוח לכם איתה והתמידו בה לאורך זמן אל תתפתו להגדיל סיכון בשביל הפוטנציאל לרווחים גבוהים יותר.

  2. שימוש בכלים לניהול סיכון: חלקכם אוהבים מסחר עצמאי? תעבדו עם מנגון הגנה מהפסד (Stop-Loss) על מנת להגן על הכסף שלכם, כי הנתונים הבאים עלולים להדאיג כל סוחר בראשית דרכו. מחקר של אוניברסיטת ברקלי מצא כי 75% מהסוחרים היומיים פורשים בתוך שנתיים. אותו מחקר מצא שרוב העסקאות (טריידים), ב 80% מהמקרים, אינן רווחיות.

ה. ניתוח והערכת תוצאות

  1. בדיקת ביצועים: חשוב להיות במעקב לגבי ביצועי תיק ההשקעות שלכם אך אל תעשו זאת לעיתים קרובות.

  2. התאמות ושינויים: אם התוצאות אינן עומדות במטרות שהצבתם היו סבלניים או שאולי רמות הציפיות שלכם שונה? נסו להבין זאת ואל תבצעו שינויים באופן תדיר, סבלנות היא שם המשחק. בהתאם.


“זה לא עניין של תזמון השוק, אלא הזמן שצריך להיות בשוק”

“It's not about timing the market, but about time in the market”

ניהול תיק השקעות - אילו מוצרים קיימים?

קיימים מספר כלים באמצעותם ניתן לנהל את הכספים שלנו, חשוב להבין את השוני בין כולם, היתרונות והחסרונות בכל אחד מהם, לאחר שנלמד את המידע, נוכל לקבל החלטה מושכלת,

ככה נבין מהי הדרך הטובה ביותר לניהול הכסף שלנו.


א. קופת גמל להשקעה - ניהול תיק השקעות סכומים קטנים

קופת גמל להשקעה היא תיק השקעות המנוהל דרך בתי ההשקעות וחברות הביטוח.

קופת גמל להשקעה מאפשרת גמישות במגוון מסלולי השקעות בשוק ההון, נזילות, והטבות מס. זוהי אפשרות מצוינת למי שרוצה להשקיע באופן מנוהל ואקטיבי ע"י גוף מוסדי גדול ומופקח. בנוסף כלי שמאפשר הגדלת החיסכון הפנסיוני בנזילות מלאה.


יתרונות קופת גמל להשקעה:

  1. אין עמלות קניה ומכירה.

  2. אין עמלות המרה.

  3. נזילות מידית

  4. מגוון מסלולי השקעה.

  5. מעבר בין חברות ללא אירוע מס

  6. מעבר בין מסלולים ללא אירוע מס

  7. אין מס על דיבדנדים

  8. דחיית מס עד למועד מימוש הכספים

  9. פטור ממס רווח הון לגילאי 60 ומעלה, קצבה פטורה ממס.

חסרונות קופת גמל להשקעה:

  1. אינה מתאימה לסוחרים

  2. התמודדות עם בירוקרטיה של הגופים המוסדיים

  3. עלות דמי ניהול

  4. תקרת הפקדה בשנה 79,005 ש"ח

  5. בשנה קלנדרית לאדם (נכון לשנת 2024).


למי מומלץ קופת גמל להשקעה?

קופת גמל להשקעה מתאימה לחוסכים בתחילת דרכם ומאפשרת פתרון נזיל בסכומים נמוכים עם מגוון מסלולי השקעה גמישים, ניתן להפקיד באמצעות הוראת קבע למסלולים הקיימים בהתאם למדיניות השקעה. חיסכון בנזילות מידית.


ב. פוליסה פיננסית - ניהול תיק השקעות באמצעות חברות הביטוח

פוליסת חיסכון היא כלי נוסף לניהול הכסף שלכם, מדובר באפשרות ניהול תיק השקעות המוצעת על ידי חברות ביטוח, התוכנית מאפשרת להיחשף למסלולי השקעות מגוונים, נזילות גבוהה, ויתרונות מס מסוימים. זוהי בחירה מועדפת למי שמעוניין בפיתרון של ניהול תיק באופן שהוא בלתי תלוי בבנקים, ניתן לחסוך למטרות שונות - הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.


יתרונות פוליסת חיסכון:


  1. אין עמלות קניה ומכירה

  2. אין עמלות המרה

  3. נזילות מידית

  4. מגוון מסלולי השקעה בניהול אקטיבי

  5. מעבר בין מסלולים ללא אירוע מס

  6. השקעה בנכסים לא סחירים

  7. עלויות זולות מהבנק

  8. ניתן לקחת הלוואה בתנאים טובים


חסרונות פוליסת חיסכון:

  1. אינה מתאימה לסוחרים

  2. דמי ניהול גבוהים ביחס לקופת גמל להשקעה

  3. קושי בעדכון מיידי על פרטי ההשקעות

  4. אירוע מס בעת מעבר בין חברות.

  5. במקרה פטירה יש אירוע מס (בניגוד לקופת גמל להשקעה)


למי מומלץ פוליסת חיסכון?

פוליסת חיסכון מתאימה במיוחד למשקיעים שמחפשים אופציות השקעה גמישות, עם נזילות גבוהה ואפשרות להתאמה אישית של מסלולים לפי חלוקה שונה של אחוזים, נותנת הטבת מס לילידי 1948 ומטה לפי תיקון 125ד'.



ג. ניהול תיק השקעות באמצעות חברת ניהול תיקים חיצונית.

ניהול תיקי השקעות הוא שירות המוצע על ידי בתי ההשקעות וחברות הביטוח, המאפשר ללקוחות ךנהך את התיק השקעות שלהם בחשבון מיועד להשקעות בהפרדה מוחלטת מהחשבון השוטף שלהם, מתאים ללקוחות שאין להם ידע או זמן לנהל את השקעותיהם באופן עצמאי.


יתרונות ניהול תיקי השקעות

  1. ליווי מקצועי: ניהול על ידי מנהלי תיקים עם רישיון בפיקוח הרשות לני"ע.

  2. התאמה אישית: תכנון וניהול התיק בהתאם לצרכים ולרמת סיכון המשקיע.

  3. שקיפות: הכסף נשאר בבנק בחשבון מיועד להשקעות בשקיפות יומית ודוחות שוטפים

  4. אקטיביות: מנהל התיק רשאי לבצע פעולות קניה ומכירה ללא אישור הלקוח (כפוף למגבלות מדיניות ההשקעה)



חסרונות ניהול תיקי השקעות

  1. עלויות: עלויות יקרות ביחס לכלים הקיימים בשוק.

  2. שליטה מוגבלת: מוגבלים לבחירתו של מנהל התיק ועל בסיס מדיניות בית ההשקעות.



אז מה ההבדל בין ניהול תיק השקעות חיצוני לתיק מיועץ?


כאשר משווים בין ניהול תיקי השקעות להתייעצות עם יועץ הבנק, יש לקחת בחשבון הבדל מהותי:

  • אוטונומיה: מנהל תיקים חיצוני מקבל החלטות בזמן אמת ולא דורש אישור עבור כל פעולת קניה ומכירה בניגוד ליועץ ההשקעות שגם אינו יוזם פעילות ללא אישור הלקוח.

לסיכום - למי כדאי לנהל תיק השקעות באמצעות חברת ניהול תיקים חיצונית?


ניהול תיק השקעות באמצעות מנהל תיקים חיצוני מהווה פתרון אידיאלי למשקיעים המעוניינים להשאיר את כספם בבנק בחשבון יעוד להשקעות והם יקבלו ליווי מקצועי ואישי, ובהתאמה מלאה לצרכים האישיים ולרמת הסיכון הרצויה.



ד. מסחר עצמאי - ניהול תיק השקעות בדרך שלך.


מסחר עצמאי בבורסה יכול להוות אפשרות נהדרת למשקיעים המעוניינים בשליטה מלאה על ההשקעות שלהם ובקבלת החלטות עצמאיות, אך יש לזכור שזה דורש הבנה, אחריות רבה ובעיקר משמעת עצמית.


בסופו של דבר, החלטה להשקיע באופן עצמאי בבורסה צריכה להיות מושקלת ומבוססת על הבנה נרחבת של השוק ושל הסיכונים הכרוכים בכך. משקיעים פוטנציאליים צריכים להיות מודעים ליתרונות ולחסרונות הכרוכים במסחר העצמאי ולהיות מוכנים לקחת אחריות מלאה.


יתרונות

  1. גמישות ושליטה: משקיעים סוחרים יכולים לבצ

  2. עלויות נמוכות: מסחר עצמאי חוסך בעמלות ודמי ניהול שנגבים על ידי גופים מקצועיים.

  3. נטילת אחריות אישית: מסחר עצמאי מעניק שליטה מלאה ואחריות אישית על ההשקעות.

  4. גישה פתוחה ולמידה עצמאית: הבורסה פתוחה לכולם, וכל אחד יכול לרכוש את הידע הנדרש למסחר.


חסרונות

  1. חוסר ידע וניסיון: רבים חסרי ידע פיננסי עמוק וניסיון במסחר, דבר המקשה על ניהול תיק השקעות באופן עצמאי.

  2. סיכונים בלתי צפויים: אף על פי שאפשר ללמוד ולהבין את השוק, תנודותיו ומגמותיו, תמיד ישנם סיכונים ותחזיות שגויות.

  3. חוסר אחריות וצניעות בהחלטות: השיקולים הרגשיים עלולים להוביל להחלטות שגויות ולהפסדים כבדים.


לסיכום מסחר עצמאי = האם זה רווחי ?


מסחר עצמאי מתאים לאנשים שמוכנים לקחת את האחריות לידיהם, אוהבים שליטה ופיקוח שוטף ללא תלות ועזרה של גורמים חצוניים.




פתיחת תיק השקעות
טבלת השוואה בין פתרונות פיננסיים

ניהול תיק השקעות - סיכום ומסקנות


1. הכירו את עצמכם כמשקיעים: זההו מהו סגנון ההשקעה ורמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת, הצעד הראשון להצלחה בשוק ההון. תהליך זה דומה לטיסה ארוכה, בה יש להיות מוכנים לטלטלות ולשמור על קור רוח.

2. קביעת מטרות ואופק השקעה: חשוב לקבוע מטרות כגון פרישה מוקדמת, חופש כלכלי או השגת יעדים ספציפיים. התוכניות שלכם יקבעו את סוגי ההשקעות ואת רמת הסיכון.

3. משמעות הגיוון: גיוון תיק ההשקעות מקטין סיכונים ומאפשר יציבות גבוהה יותר. פזרו את ההשקעות שלכם בין מגוון נכסים ושווקים.

4. ניהול רמת הסיכון: שימו לב לרמת הסיכון שאתם מונים לקחת סבלנות היא מפתח להצלחה.

5. בחירת הפתרונות הפיננסיים הנכונים עבורך: קיימים מספר אופציות לניהול תיק השקעות - קופת גמל להשקעה, פוליסת חיסכון, ניהול תיק השקעות חיצוני, או מסחר עצמאי. הבחירה תלויה באופי שלכם, הצרכים שלכם ובמטרות ההשקעה.

6. מסחר עצמאי ואחריות אישית: מסחר עצמאי מתאים למי שמוכן לקחת אחריות מלאה על השקעותיו, תוך הכרה בסיכונים ובאפשרות לרווחים.


יש זכור, ניהול תיק השקעות הוא תהליך מורכב הדורש ידע, מחקר והבנה של השוק. לפני שתתחילו, עשו מחקר, קבעו את המטרות, ושקלו את אפשרויות ההשקעה השונות בזהירות. בסופו של דבר, הבחירה שלכם צריכה להיות מותאמת לצרכים האישיים ולמטרות הפיננסיות.




59 views0 comments
bottom of page